برای تیروئید کم کار دو نوع قرص هست چینی و سوئدی. دومی خیلی گرونه و برخی واقعاً توان خریدش رو ندارن. در اولی چیزی هست که حرامه مثل منشأ خوک دارد. با توجه به ضرورت استفاده از این قرص آیا می‌توان از نوع چینی آن استفاده کرد؟
برای تیرویید کم کار دو نوع قرص هست یه قرسی ایرانی هست که ظاهرا از چین میارن و اینها یا قرص چینیه یه قرصی هم اینجا هست سوئدیه اینکه سوئدی هست خیلی گرونه یعنی بعضیها واقعا توانشرو ندارن ولی اون قرصی که چینی هست یا از ایران میاد یا هر چیزی این ارزونتره و لذا یه سوالی مطرح می کنم میگه خانواده ای که توان مالیش نداره میشه از اون قرص چینی استفاده کنه ظاهرا تو اون قرص چینی یک چیزی هست که حرامه لذا این با توجه به اینکه خب از یک طرف جان مردم و برای سلامتی افراد هست و از طرفی هم قیمتش خیلی زیاده و طرف هم هر روز باید یه دونش استفاده بکنه بعضیها میگن واقعا توان مالیشون نیست اون که حالا سوئدیه استفاده بکنن مشکلی نداره ظاهرا از نظر شرعی ولی اونی که چینی هست اون یه خورده مشکل داره از نظر شرعی یه چیزی داخلش هست که ظاهرا مربوط به خوک و اینها میشه و اشکال داره تا چه حد تا چه اندازه فقر مثلا و نیاز به اصطلاح رافع این حرمت میشه

باسمه تعالی

1. اینکه این قرص ایرانی یا چینی دارای ماده‌ای است که منشأ مثلاً خوک داشته باشد ظاهراً محرز نیست؛ بنابراین استفاده از آن اشکال ندارد.

۲.  اگر محرز هم باشد با توجه به اینکه در ترکیب دارو این ماده تغییر پیدا کرده و به تعبیری ترکیب شیمیایی جدیدی شکل گرفته یا حداقل از نظر عرفی تفاوت ماهوی، پیدا شده، خوردنش اشکال ندارد.

۳. اگر این هم نباشد اگر مقدار این نجس در این قرص به قدری کم باشد که اصلاً عرفاً معدوم به حساب آید یعنی فاقد این ماده و به اصطلاح مستهلک محسوب شود، باز هم خوردنش اشکال ندارد؛ حتی اگر از نظر علمی تعدادی مثلاً از ملکول‌های این ماده در این قرص وجود داشته باشد.

۴.  اگر هیچ کدام از این فرض‌ها اتفاق نیفتد یعنی قطعاً ماده نجسی در این قرص باشد که  تغییر ماهوی پیدا نکرده و مقدارش هم به قدری نباشد که مستهلک محسوب شود، با توجه به اینکه مسئله تیروئید یک مسئله مهم در بدن است و کم کاری منجر به مشکلات گسترده در فیزیولوژی بدن خواهد شد، اگر کسی مضطر به استفاده از چنین ماده‌ای است باز اشکالی نخواهد داشت.

۵. ملاک اضطرار، عرفی است یعنی اگر یک طوری است که به صورت عادی توان اجتناب از این ماده و استفاده از ماده جایگزین برای او وجود ندارد، در این صورت خوردنش جایز خواهد بود. اما اگر سختی قابل تحمل باشد با فرض‌هایی که بیان شد یعنی قطعاً چنین ماده نجسی وجود داشته باشد، قطعاً تغییر شیمیایی پیدا نشده باشد، قطعاً مقدارش در آن دارو مستهلک نباشد، و این شخص بتواند ولو به زحمت ـ زحمت به اصطلاح عرفی قابل تحمل ـ آن را تهیه کند، در این صورت  واجب است آن را تهیه کند.

۶. البته تحقق این شرایط معمولاً مشکل است؛ ولی به هر حال احراز موضوع توسط خود مکلف باید انجام شود.

کد سایت fa11861