
لطفا صبرکنید
باسمه تعالی
1. اینکه این قرص ایرانی یا چینی دارای مادهای است که منشأ مثلاً خوک داشته باشد ظاهراً محرز نیست؛ بنابراین استفاده از آن اشکال ندارد.
۲. اگر محرز هم باشد با توجه به اینکه در ترکیب دارو این ماده تغییر پیدا کرده و به تعبیری ترکیب شیمیایی جدیدی شکل گرفته یا حداقل از نظر عرفی تفاوت ماهوی، پیدا شده، خوردنش اشکال ندارد.
۳. اگر این هم نباشد اگر مقدار این نجس در این قرص به قدری کم باشد که اصلاً عرفاً معدوم به حساب آید یعنی فاقد این ماده و به اصطلاح مستهلک محسوب شود، باز هم خوردنش اشکال ندارد؛ حتی اگر از نظر علمی تعدادی مثلاً از ملکولهای این ماده در این قرص وجود داشته باشد.
۴. اگر هیچ کدام از این فرضها اتفاق نیفتد یعنی قطعاً ماده نجسی در این قرص باشد که تغییر ماهوی پیدا نکرده و مقدارش هم به قدری نباشد که مستهلک محسوب شود، با توجه به اینکه مسئله تیروئید یک مسئله مهم در بدن است و کم کاری منجر به مشکلات گسترده در فیزیولوژی بدن خواهد شد، اگر کسی مضطر به استفاده از چنین مادهای است باز اشکالی نخواهد داشت.
۵. ملاک اضطرار، عرفی است یعنی اگر یک طوری است که به صورت عادی توان اجتناب از این ماده و استفاده از ماده جایگزین برای او وجود ندارد، در این صورت خوردنش جایز خواهد بود. اما اگر سختی قابل تحمل باشد با فرضهایی که بیان شد یعنی قطعاً چنین ماده نجسی وجود داشته باشد، قطعاً تغییر شیمیایی پیدا نشده باشد، قطعاً مقدارش در آن دارو مستهلک نباشد، و این شخص بتواند ولو به زحمت ـ زحمت به اصطلاح عرفی قابل تحمل ـ آن را تهیه کند، در این صورت واجب است آن را تهیه کند.
۶. البته تحقق این شرایط معمولاً مشکل است؛ ولی به هر حال احراز موضوع توسط خود مکلف باید انجام شود.

